Sundhed og sygdom i ko-kalv-samværssystemer

Projektleder: Mette Bisgaard Petersen, adjunkt, mbp@sund.ku.dk

Status for projektet januar 2024:

Arbejdspakke 2 – Databehandling og analyse er nu er fuld gang. Resultaterne er meget spændende og viser at kalvesundheden i besætningerne med ko-kalv-samvær er meget varierende. Både når vi kigger på tværs af besætningerne og når vi sammenligner den enkelte besætning med sig selv før de omlagde til ko-kalv-samvær.

Arbejdspakke 3 – Formidling af resultater

Specialeprojektet omhandlende immunisering af kalvene i 4 af de deltagende besætninger er afsluttet og kan findes her.

I 2024 sættes der fokus på sundheden hos ammekøerne. Mælkeafgiftsfonden har finansieret et mindre projekt der skal undersøge sundheden hos de køer der går som ammetanter i ko-kalv-samværsbesætningerne.

Status for projektet juni 2023:

Arbejdspakke 1 – Identifikation af besætninger, er nu afsluttet. Det er lykkedes at identificere hele 18 malkekvægsbesætninger der praktiserer en form for forlænget ko-kalv-samvær. Det er primært økologiske besætninger og besætningsstørrelsen varierer fra 26-600 køer.

Der er blevet tilknyttet et veterinært bachelorprojekt og specialeprojekt til projektet. Specialeprojektet forløber i efteråret 2023, mens bachelorprojektet er afsluttet og kan findes her.

Baggrund

Produktionsformer hvor ko og kalv går sammen i hele eller dele af døgnet, bliver mere og mere populært blandt forbrugerne, både i Danmark og udlandet. Dette er drevet af et generelt højere fokus på dyrevelfærd og naturlig adfærd i produktionen. Der er laves pt. en del forskning i de adfærds- og management-mæssige fordele og ulemper ved dette produktionssystem, men de sundhedsmæssige fordele og udfordringer for ko og kalv er fortsat ikke belyst. For at kunne udvikle ko-kalv produktionssystemet er det nødvendigt at også de sundhedsmæssige udfordringer for både ko og kalv bliver belyst. Et mindre antal ældre studier har undersøgt kalve-sundheden i ko-kalv systemer med mindre grupper af kalve og der findes varierende resultater. Bortset fra forekomsten af mastitis, er sundheden for koen ikke belyst.

Der er således brug for nyere studier i danske besætninger, for at sundheden kan blive belyst i et tidssvarende produktionssystem.

Formål

Formålet med projektet et at undersøge forekomsten af sygdomme i den første del af laktationen hos koen og forekomsten af sygdom hos kalvene op til 6 måneders alderen. Vi vil konkret undersøge om forekomsten af højt celletal, mastitis, metritis, tilbageholdt efterbyrd, ketose, mælkefeber og løbedrejning afviger fra forekomsten i andre besætninger med traditionel separations-system. Hos kalvene vil vi undersøge om forekomsten af lungebetændelse, diarre og dødelighed, samt tilvækst, afviger fra besætninger i med traditionel separation af ko og kalv. Sygdomsforekomsten sammenlignes med andre besætninger med samme størrelse, race osv. og om muligt sammenlignes der med besætningens egne data inden omlægning til ko-kalv system.

Det primære resultat er at afdække om forekomsten af sygdomme hos køer der er en del af ko-kalv-sammen produktionssystemet er højere eller lavere end i tilsvarende besætninger med traditionel separations-system og ligeledes om forekomsten af diarre og luftvejslidelser hos kalve i denne type besætning er højere eller lavere i tilsvarende besætninger. Resultatet bliver viden om hvorvidt der er sygdomsmæssige fordele eller ulemper når ko og kalv opdrættes sammen.

Den primære leverance er at skabe ny viden om sundhedsmæssige fordele og udfordringer med henblik på øget fokus på forebyggelse af sygdom i denne produktionsform og kunne identificere indsatsområder for besætningsejerne. Dette er medvirkende til at sikre et højt niveau af sundhed for ko og kalv i disse systemer.

Fremtidige perspektiver

Undersøgelse af sundhed og sygdom i ko-kalv-samværssystemer er vigtigt fordi denne produktionsform potentielt vil blive implementeret af flere mælkeproducenter i fremtiden og hvis Danmark skal holde sin position som førende indenfor sund mælkeproduktion, kræves det at der forskes i nye innovative produktionsformer. For at kunne udvikle ko-kalv produktionssystemet er det nødvendigt at også de sundhedsmæssige udfordringer bliver belyst.

På kort sig kan projektet de producenter der allerede producerer i mælk i ko-kalv-sammen systemet, ny viden om de sundhed- og sygdomsmæssige forhold i produktionsformen og dette kan bruges til at udvikle den enkelte besætning.

På mellemlangt og langt sigt kan det give producenter der overvejer at overgå til ko-kalv-sammen mælkeproduktion viden om hvilke sundheds- og sygdomsmæssige fordele og udfordringer der kan være. Dette kan lette og tydeliggøre hvilke besætninger der vil være kandidater til at skifte til ko-kalv-sammen mælkeproduktion.

Partnere

Projektet er finansieret af Mælkeafgifts Fonden.

Mælkeafgiftsfondens logo