Stamceller til behandling af brusk- og knogleskader hos heste

- Hvilken stamcelletype er bedst til at behandle ledskader hos heste, og i hvilken alder bør de udtages?

Projektleder: Dual Degree PhD Studerende og Dyrlæge Jasmin Bagge, Københavns Universitet, Institut for Produktionsdyr og Heste, Danmark og University of Kentucky, M. H. Gluck Equine Research Center, Lexington, USA.  e-mail: jasmin.bagge@sund.ku.dk

Foto af Jasmin Bagge med hestStamceller er af stor klinisk interesse, da de har potentialet til at heale ellers uhelbredelige ledskader. Celleterapi anvendes derfor i stigende grad i hestepraksis, hvor ledskader er et stort problem, men vi ved ikke hvilken stamcelletype der er bedst, og om patientens og dermed cellernes alder har betydning.

I dag behandles der primært med knoglemarvs- og fedtvævs- stamceller, som først høstes på skadestidspunktet. Dermed forsinkes behandlingen grundet den tid det tager at isolere og opformere cellerne. Studier på mennesker, aber, hunde og gnavere har yderligere vist et fald i stamcellekvaliteten og kvantiteten med stigende donoralder. Dette er problematisk, da hovedparten af patienter med slidgigt og behov for behandling er ældre. Det er således essentielt at undersøge, hvordan donoralder påvirker stamcellerne, for at vurdere om vi kan vente med at høste cellerne fra ældre heste, når skaden opstår, eller om vi skal udtage dem fra unge heste og opbevare dem i stamcellebanker til senere brug. Fremskridt indenfor området har derfor stor praktisk, etisk og økonomisk betydning, samt relevans for den humane forskning, da hesten er vurderet til at være den bedste dyremodel for humane ledskader.

Projektets formål er derfor at undersøge, hvilken stamcelletype der er bedst til at behandle ledskader hos heste, og afklare hvordan donoralder påvirker cellernes karakteristika og potentiale. Dette opnås ved et unikt studie, hvor klinisk relevante stamceller udtages fra de samme heste over tid, samt fra heste i forskellige aldersgrupper. Cellerne isoleres, dyrkes og testes for deres vævsgenererende potentiale ved at måle på udvalgte gener, proteiner og aflejringer, samt for deres stabilitet under dyrkning og nedfrysning, og deres evne til at regulere, dæmpe og undgå immunforsvaret. Resultaterne vil forsyne dyrlæger med evidensbaseret viden vedrørende valg af stamcelletype til behandling af ledskader hos heste, samt ved rådgivning af klienter angående stamcellebanker, hvorved fremtidige stamcellebehandlinger kan optimeres.

PhD projektperiode

1. august 2015 – 31. juli 2019

Partnere

• Hovedvejleder: Lektor Lise C. Berg, DVM, PhD, Institut for Produktionsdyr og Heste, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.
  • Medvejleder: Professor James N. MacLeod, VMD, PhD, M. H. Gluck Equine Research Center, Department of Veterinary Science, University of Kentucky.
  • Medvejleder: Lektor Denis Verwilghen, DVM, MSc, PhD, DES, Diplomat ECVS, Institut for Produktionsdyr og Heste, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.

PhD projektet er et nyt spændende samarbejde mellem Institut for Produktionsdyr og Heste, Københavns Universitet, og M. H. Gluck Equine Research Center, University of Kentucky, hvor Jasmin Bagge er den første danske dyrlæge, som studerer mod en dual degree PhD, dvs. både en dansk og en amerikansk PhD grad.

PhD projektets samlede resultater forventes tilgængelige for offentligheden i august 2019 bl.a. på denne hjemmeside og på ovenstående links.

Projektet er bl.a. støttet af:

• Hesteafgiftsfonden
  • Foreningen KUSTOS af 1881
  • Torben og Alice Frimodts Fond
  • Købmand Sven Hansen og hustru Ina Hansens Fond

Projektlederens udlandsophold ved University of Kentucky er bl.a. støttet af:

• PhD skolen, SUND, Københavns Universitet
  • Knud Højgaards Fond