Spiller oxidativ stress en rolle i astmapatogenesen og vil supplement af antioxidanter forbedre behandlingsmulighederne

Projekt manager: Professor Sanni Hansen, sannih@sund.ku.dk

Baggrund

Astma hos heste er et stort problem hos heste i hele verden, men med højest prævalens i de nordlige lande på grund af at hestene er opstaldet inden for en stor del af året. Heste opstaldet på boks på halm og fodret med hø har størst risiko for at udvikle astma.

Astma findes i en svær form, hvor hestene har kronisk hoste, besværet vejrtrækning og får astmaanfald der kræver akut behandling. Astma findes også i mere milde former, hvor hestene hoster få gange og eller kun viser problemer under ridning hvor de er energiforladte og puster længe efter træning.

Formålet med dette studie er at undersøge hvilken betydning oxidativ stress har for astma patogenesen samt om heste diagnosticeret med astma kommer sig bedre/ hurtigere hvis de får antioxidanter som en del af behandlingen. Dette skal klarlægges ved hjælp af studier der dels måler niveauet og typerne af de forskellige antioxidanter i blodprøver og lungeskylleprøver fra heste med astma før og efter behandling, hvor der tildeles antioxidanter som en del af behandlingen.

Heste med mistanke om astma diagnosticeres ved hjælp af klinisk undersøgelse, anamnese samt endoskopisk undersøgelse inklusiv skylleprøver fra lungerne og luftrøret. Disse prøver analyseres for antallet af celler der danner baggrund for at stille astmadiagnosen. En del af prøverne analyseres for deres total antioxidant kapacitet ved hjælp af endnu u-afprøvende metoder på hesteskylleprøver.

I samarbejde med Murcia Universitets i Spanien vil blodprøver samt skylleprøver fra luftrøret og lungerne blive analyseret for deres antioxidant kapacitet, der giver et mål for hvor stor en mængde af frie radikaler der findes i prøven.

Perspektiver

Den opnåede viden kan føre til bedre behandling af astmaheste i fremtiden. Da prævalensen af astmaheste er høj (70%), vil dette have et stor indvirkning. Resultaterne vil blive kommunikeret ud til hesteejere og dyrlæger via nationale og internationale tidsskrifter, således at studiet kan komme flest mulige astmaheste til gavn.

Resultater

• Resultater fra projektet vil blive offentliggjort her på siden I løbet af 2024.
  • Alle projektets resultater vil blive stillet gratis til rådighed for alle virksomheder, der er aktive i den pågældende sektor eller delsektor.

Partnere

• Professor Jose Joaquin Ceron